Het was ooit mijn doel om ieder jaar een stichting te voorzien van een gratis website. Gewoon, om wat terug te doen en om mezelf te herinneren aan het feit dat wij het gewoon best wel goed voor elkaar hebben.

De stichtingen die ik zou sponsoren / waar ik aan zou doneren moesten natuurlijk wel een beetje aansluiten op mijn interesses etc. om er zeker van te zijn dat ik het gehele proces gemotiveerd zou blijven.

De eerste website (Stichting Bal Rashmi Nederland) die ik gratis leverde was erg leuk om te doen. In de jaren daarna is het me om verschillende redenen helaas niet gelukt om mijn doelstelling van 1 donatie / sponsoring per jaar te halen.

Hieronder een aantal dingen die ik in de afgelopen jaren heb geleerd.

Bedenk het donatie / sponsoring bedrag

Het kan dan wel zo zijn dat de stichting (of de starter etc.) onder de streep niks aan je betaald: je dienst heeft wel degelijk een waarde. En het is belangrijk dat je voor jezelf weet voor welk bedrag je wilt sponsoren.

Je kunt een minimaal en een maximaal bedrag bedenken. Het maximale bedrag gebruik je om jezelf een halt toe te stoppen als dat nodig is (zodat je niet ineens voor een waarde €50.000 gratis weggeeft bijvoorbeeld 😉 ). Het minimale bedrag kun je gebruiken om voor jezelf te beslissen wat je minimaal wilt weggeven.

Wat is inbegrepen?

Je kunt het minimale bedrag gebruiken om te bekijken wat de mogelijkheden zijn, maar je kunt het minimale bedrag natuurlijk ook afleiden van wat je minimaal wilt doen.

Een paar voorbeelden:

  • Je wil voor minimaal €500 doneren / sponsoren. Je ontwerpt huisstijlen en vraagt normaal €500 voor een logo ontwerp of visitekaartjes + briefpapier ontwerp. Hiermee creëer je dus in ieder geval twee mogelijkheden: een logo ontwerp sponsoren als ze die niet hebben, of visitekaartjes + briefpapier ontwerp sponsoren als er al wel een logo is.
  • Je werkt “uurtje factuurtje” en besluit minimaal 5 uur bezig te willen zijn. Je standaard uurtarief is €75
    Hiermee kom je op een minimale donatie / sponsoring van 5 x €75 = €375

Voor het maximale bedrag kun je hetzelfde bekijken:

  • Je wil voor maximaal €1.500 doneren / sponsoren. Dit reken je normaal voor een huisstijl (logo, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen) en dus doneer / sponsor je maximaal een huisstijl.
  • Je wil maximaal 20 uur investeren. Met je uurtarief van €75 betekent dit dat je maximale bedrag 20 x €75 – €1.500 is.

Als je meerdere diensten levert kun je natuurlijk ook meerdere scenario’s opschrijven als minimaal / maximaal. Het doel is om voor jezelf duidelijk neer te zetten wat je minimaal / maximaal wilt doneren / sponsoren. Van daaruit kun je dan afspraken maken met de stichting.

Vergeet ook de afspraken en dat wat is inbegrepen duidelijk op papier te zetten en door beide partijen te laten ondertekenen! Zo hou je het transparant voor beide partijen. Dus behandelen als gewone opdrachtgevers, maar dan zonder de facturen 😉

Doe je onderzoek

Heb je een stichting / goed doel voor ogen? Of hebben ze jou gevonden? Behandel ze als een nieuwe opdrachtgever, met wat extra voorzichtigheid.

Die extra voorzichtigheid is omdat je – in tegenstelling tot een betalende opdrachtgever – geen rechtstreekse inkomsten genereert met de sponsoring / donatie (of een stuk minder dan een normaal betalende opdracht).

  • Zoek naar de stichting via Google
  • Zoek ook naar je contactpersoon (en eventueel andere namen die je weet van het bestuur) via Google

Je hoeft ze natuurlijk niet compleet door te lichten, maar op deze manier kom je bekende zaken over bijvoorbeeld oplichting wel sneller tegen.

Volg je gevoel

Heb je alles op een rijtje? Bekijk dan wat, aan de hand van je research en contact, de uitkomst (ja of nee) zou zijn. Leg die uitslag naast dat wat je gevoel zegt. Komen ze beide overeen? Mooi. Zegt je gevoel wat anders? Dan is mijn advies: volg je gevoel.

Het contact met een contactpersoon kan nog zo fijn zijn: als je onderbuikgevoel zegt dat je het niet moet doen, dan moet je het ook niet doen.

Twijfel je? Zet dan als eerst voor jezelf de twijfels op een rij. Praat erover met iemand in je omgeving die jou en je bedrijf (goed) kent.

Kom je er nog niet uit? Leg je twijfels voor aan je contactpersoon, wellicht dat je twijfels in verdere communicatie kunnen worden weggenomen.

Blijf je twijfelen? Doe het dan niet.

Deel Tweet Deel Deel

WooCommerce

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content