De komst van het internet heeft het enerzijds makkelijker dan ooit gemaakt om in contact te komen met je klanten. Anderzijds is het juist een veel grotere uitdaging. Er zijn immers ontzettend veel kanalen beschikbaar en via welke weg kun je het best in contact komen (zijn) met je (potentiële) klanten?

In de afgelopen jaren heb ik heel wat oplossingen bekeken en getest. In die jaren bleef ik steeds terugkomen bij Help Scout. De laatste tijd begon ik me echter steeds meer af te vragen in hoeverre het een oplossing bood ten opzichte van de kosten die het met zich mee bracht. Dat ook met oog op te toekomst, omdat hun nieuwe abonnementen ook een minimum van 2 personen betekende. Hoewel het voor bestaande gebruikers pas 2 over jaar in zou gaan, keek ik liever naar een andere oplossing voordat het zover zou zijn.

Ik kwam JivoChat tegen. Omdat groen mijn lievelingskleur is en ik hetgeen op hun website staat veelbelovend vond, besloot ik een gratis account aan te maken. Want: een gratis account geeft je altijd de mogelijkheid om tot 5 agents toe te voegen aan je account. Geen “snel uittesten en dan account verwijderen, omdat ik anders extra kosten kwijt ben” dus!

Omdat ik Moneybird gebruik en zag dat er ook een integratiemogelijkheid is, wilde ik weten of ik Moneybird WP met JivoChat zou kunnen integreren. Het duurde niet lang voor ik daar antwoord op had: ja, dat kon!

Meerdere kanalen

Ik hou van dingen die simpel zijn, veel kunnen en er goed uitzien. Ik merkte algauw dat JivoChat een mooie combinatie van alledrie heeft. Je kunt namelijk meerdere kanalen toevoegen aan je account. En het mooie? Je kunt eenzelfde kanaal nog eens toevoegen! Ik kon in mijn account dus mooi de website-chat voor Onexa én Liefdevol Opgroeien toevoegen. En ook de beide Facebook pagina’s!

Via de chatknop op de website kan er door de bezoeker nu gekozen worden om contact op te nemen via de chat (handig voor mensen zonder Facebook) of om juist via Facebook Messenger te chatten. En voor welke ook gekozen wordt: ik krijg het in mijn JivoChat app te zien!

Wat ik echt ontzettend tof vind, is dat de bezoeker tijdens het chatten ook kan beslissen de chat via Messenger voort te zetten.

Om overigens de mogelijkheid voor het beantwoorden van mail (een team mailbox, door je JivoChat-kanaal doorstuuradres bij het eigenlijke adres aan te maken), bellen (een team-telefoonnummer) en ‘click-to-call’ niet te vergeten!

Jup. Ik ben enthousiast 🙂

AVG / GDPR

Zeker niet onbelangrijk: gegevensverwerking. Bij de website-kanalen kun je aangeven of er gevraagd moet worden om een akkoord voor de verwerking van de gegevens.

Als je hebt opgegeven dat een akkoord inderdaad vereist is, kun je de teksten voor het veld (“Ja, ik ga akkoord…”), uitleg onder die checkbox, link naar je Privacybeleid én de linktekst voor je Privacybeleid personaliseren.

Installeren

De installatie in WordPress is een piece-of-cake, omdat er een gratis plugin voor beschikbaar is. Het enige dat je voor die integratie hoeft te doen, is:

  1. Plugin installeren via: ‘Plugins’ > ‘Nieuwe toevoegen’, zoeken op ‘JivoChat’ en JivoChat Live Chat [Official] te installeren.
  2. De toegevoegde plugin activeren.
  3. Naar JivoChat in je admin-menu gaan en je e-mailadres, wachtwoord en de weergave-naam van de agent in te stellen en opslaan.
  4. Klaar!

Het kan uiteraard ook door de widget-code toe te voegen via de functions.php van je thema, maar als je dan van thema zou veranderen, betekent dit dat je die integratie ook opnieuw moet doen. Met behulp van de plugin heb je de integratie gelijk blijvend voor elkaar 🙂

Lage kosten, veel profijt

Eén app voor de verschillende klantcontact-kanalen terwijl die ook betaalbaar blijft voor wanneer je geen extra gebruikers nodig hebt, is iets waar ik al jaren naar zocht. Waar ik met Help Scout (op basis van de nieuwe tarieven) minimaal $ 40 kwijt zou zijn geweest iedere maand (berekend bij betaling op jaarbasis), is dat met JivoChat slechts $ 10!

Met de app op m’n iPhone kan ik het overal mee naartoe nemen en op m’n iMac draait de app altijd op de achtergrond. Als ik de chat niet op online kan hebben staan, zet ik mezelf zo op ‘away’ en zien bezoekers ook niet langer dat er iemand online is. De chat-knop verandert in een simpel contactformulier.

Deel Tweet Deel Deel

WooCommerce

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content